Säffle vs vokaler

Jag tjuvlyssnade på en säfflemamma som skulle köpa elgitarr åt sin son när dagens språkliga ironi uppenbarade sig.
Ni vet den typen av små ironier som ingen kan förklara, t ex att sveriges alla läspare inte kan uttala sitt tillstånd ordentligt? Samma grej med Säffle; enligt alla jag frågat är jag i Saffle. Kanske Saeffle. eller SAäffle. Underbar ny vokal som jag ska använda oftare.

Vad mamman sa? När musikaffärsfarbrorn förevisade distknappen på förstärkaren utbrast hon "häftigt!/hAäftigt!" ett tiotal gånger. Jag gick därifrån då, och så vitt jag vet kanske hon fortfarande sitter där och säger "häftigt!/hAäftigt!"

För att normalisera språkförbistringen har jag med mig Klungans tv-sända show, Stämning. Det, mina vänner är det rikssvenskaste vi har.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0